/* /* Wyraźniejsza komunikacja marek z kobietami | TreściwaTresciwa
Marketing Shero

WYRAŹNIEJSZA KOMUNIKACJA MAREK Z KOBIETAMI!

31 października 2018

Przez bardzo wiele lat to przede wszystkim mężczyźni wiedli prym na rynku wielu zawodów. Nie zaprzątali sobie głowy czymś takim jak komunikacja marek z kobietami! Zarabiali i wydawali pieniądze. Biznes był tworzony przez mężczyzn i rzecz jasna dla mężczyzn. To oni podejmowali decyzje. Dzisiaj dzięki badaniom wiemy, że to kobiety podejmują ponad 80 proc. decyzji zakupowych. W większości to one decydują jakie ubrania kupić, gdzie zaciągnąć kredyt, w jakiej dzielnicy zdecydować się na mieszkanie, jak go urządzić i jaki samochód postawić w garażu.

Biznes długo nie nadążał za tymi zmianami i kampanie do kobiet dalej robione były tak, jak do mężczyzn. Przez facetów, którzy pamiętali aby w takiej reklamie sypnąć szczyptą różu i dodać kwiaty. Minęło kilka lat i rynek zalany jest już zupełnie innymi reklamami dla kobiet. Niektóre są naprawdę dobre! Wokół nich narosło kilka określeń, które z każdym rokiem nabierają większego znaczenia.

***

WOMENOMICS i SHECONOMY

Oznaczają wyraźnie rosnącą rolę kobiet w życiu społecznym i gospodarczym. Kolejny trend, który za zadanie ma – podobnie jak femvertising – wzmocnić kobiety i zniszczyć onieśmielające je stereotypy. Pomóc im stać się niezależnymi, świadomymi siebie oraz swojej siły.

Czy to coś niebywałego, że tyle dzieje się w ostatnich latach wokół kobiet?

Ależ nie!

Równość płci ma sens ekonomiczny i stanowi piąty z siedemnastu celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, który mamy osiągnąć do 2030 roku. Równouprawnienie kobiet stanowi długofalowy proces. Na końcu, którego widnieje zwalczanie nierówności, zmniejszenie ubóstwa i co za tym idzie głodu. Przy jednoczesnym zwiększeniu edukacji i rozwoju społeczeństw.

Po prostu!

Nie wszyscy jeszcze widzą, że represje, które spotykają kobiety i dziewczynki na całym świecie w dalszym ciągu hamują globalny rozwój. Świat jednak zaczyna to dostrzegać.

POLKI ZOSTAJĄ MILIARDERKAMI

W powyższej dziedzinie światowego życia, kobiety mam nadzieję będą mogły – dla dobra nas wszystkich – być bardziej aktywne. Jak wspomniałam, już od dawna w wielu domach to kobiety zarządzają portfelem domowym i decydują o większości wydatków domowych. Jest to trend globalny. 

W Polsce przez lata panowało przekonanie, że majętnych kobiet u nas nie ma. Tym, które odbiegały od standardów, jak to zwykle u nas bywa – zazdroszczono i mówiono, że pewnie odpowiednio się wżeniły.

Dzisiaj wśród najbogatszych Polaków nie brakuje Polek, które swojego majątku dorobiły się siłą własnych rąk. Czy wiecie, że jeszcze w 2002 roku w gronie naszych 100 najbogatszych rodaków było zaledwie 8 kobiet? Wśród nich były tylko 2, które faktycznie dostały się na nią „siłą własnych rąk”, a nie z pomocą rodziny.

Tymczasem w tym roku na liście najbogatszych Polaków, ogłoszonych właśnie przez WPROST widnieje już 18 pań. Polki mozolnie, ale skutecznie przebijają szklany sufit w biznesie.

WOMENOLOGY

Nauka o kobiecych zachowaniach. Wiedza o kobietach. Wiedza o zmianach kulturowych i społecznych, kształtujących nowy wizerunek kobiety. Czy potrzebna? Ależ tak! W społeczeństwie, w którym ideologie sięgają od ekstremów radykalnego feminizmu po patriarchalną supremację, kobiety mogą zatracić się w poszukiwaniu zrozumienia ich prawdziwego celu i tożsamości. 

Bardzo spodobało mi się, to o czym wspomniała w jednym ze swoich artykułów prekursorka femvertisingu w Polsce, Joanna Stopyra, właścicielka agencji Beauty Management PR&Marketing. Jedna z najlepszych znawczyń tych trendów w Polsce, od której wiele jeszcze mogłabym się nauczyć. Napisała mianowicie, że:

marketing wchodzi w erę rehabilitacji względem targetu kobieta. I jak pokazują badania – to właściwy kierunek.

FEMVERTISING

Wskazuje na to chociażby popularność femvertisingu. Reklamy skierowane do kobiet zawładnęły umysłami wielu strategów od marketingu. Jest ich coraz więcej. W Stanach Zjednoczonych obserwowaliśmy prawdziwy wysyp kreacji reklamowych skierowanych do kobiet. Trafiły do serc milionów konsumentek. Sama komunikacja marek ze współczesnymi kobietami, bo tym w istocie jest femvertising, pozostawia w przypadku wielu firm dużo do życzenia.

Nie zapominajmy, że reklamy są po to by sprzedawać, a szlachetne idee femvertisingu stały się maszynką do zarabiania, sposobem na szybki zarobek dla wielu firm. Tych, które zachęcone sukcesami innych, same chciały więcej. O transparentności w obliczu stosowania tej komunikacji w swojej strategii marketingowej napiszę jednak w osobnym poście. 

Te kreacje w większości odnoszą się do problemów, z którymi w dzisiejszym świecie kobiety muszą się zmagać. Byłoby wspaniale, gdyby po niektórych – dzięki femvertisingowi – pozostało już tylko wspomnienie. Owe reklamy piętnują złe zachowania i stereotypy. Jednocześnie budują w kobietach poczucie siły i wiary w to, że to co się ma udać – z pewnością się powiedzie.  Większość z nich przedstawia kobiety w pozytywnym świetle. One zaś chętniej sięgają po takie produkty, które kojarzą z tak korzystnego obrazu. Ich podświadomość przenosi ten pozytywny obraz kobiety na rzeczywistość wokół nich.

FEMVERTISINGOWE LICZBY

Wiem, że słynne już dane z raportu agencji SheKnows pojawiły się już w niejednym artykule, ale bardzo chciałam aby znalazły się i tu. Tworząc kropkę nad „i” dla powyższych słów.

  • 52% badanych przez agencję SheKnows kobiet zdecydowało się na zakup produktu, którego reklama przedstawiała kobiety w pozytywnym świetle.
  • 83% badanych przez tą samą agencję uważa, że każda firma może użyć femvertisingu w swojej komunikacji. Wystarczy pewne minimum. Pokazywanie zdjęć prawdziwych kobiet. Nie wystylizowanych modelek, a takich kobiet, które każdy z nas może spotkać na ulicy, na co dzień widzi w domu i w pracy.
  • 75% wydatków już w 2028 roku, będzie kontrolowanych przez kobiety.
  • 94% badanych przez agencję SheKnows uważa, że pokazywanie seksu w reklamach jest szkodliwe. Seks nie sprzedaje! Wątpiących odsyłam do kampanii #WomenNotObjects.
  • 81% badanych z raportu SheKnows uważa, że pozytywny przekaz reklamowy jest bardzo ważny dla nastolatek.
  • 71% uważa, że marki powinny czuć odpowiedzialność za obraz, który kierują do społeczeństwa o kobietach. Odpowiedzialność za prawidłowy dialog z nimi.

ZAROBKI DZIĘKI IDEOM FEMVERTISINGU

  • Kiedy NIKE podjął próby dotarcia dzięki reklamom do kobiet ich przychody wzrosły o 15% w skali kwartału.
  • DOVE zarejestrował wzrost zarobków z 2,5 mld$ do 4 mld$ po rozpoczęciu kampani #RealBeauty
  • GETTY IMAGE (amerykańska agencja prowadząca bank zdjęć i ujęć filmowych) po stworzeniu kolekcji Lean In, która przedstawiała silne i pewne siebie kobiety zarejestrowała wzrost sprzedaży o 54%.

EMPOWERMENT WOMEN

Empowerment to proces zwiększenia zdolności jednostek lub grup i przekształcenia tych wyborów w pożądane wyniki. W tym przypadku mamy do czynienia, między innymi, z kluczowym określeniem dla femvertisingu.

To po prostu wzmacnianie kobiet i dziewczyn. Na każdym polu ich życia. Słowa te oznaczają proces, w którym kobiety rozwijają się w tych dziedzinach, do których drzwi miały wcześniej zamknięte. Nie ulega już wątpliwości, że umożliwienie kobietom pełnego uczestnictwa w życiu gospodarczym, praktycznie we wszystkich sektorach, jest niezbędne dla lepszej i silniejszej gospodarki. Jest to również istotne dla osiągnięcia na szczeblu międzynarodowym zrównoważonego rozwoju oraz poprawy jakości życia kobiet, mężczyzn, rodzin, społeczności.

Równość oznacza biznes! 

Głos w tej sprawie zabierają liczni światowi eksperci, liderzy i uczeni. 

Kiedy kobiety odnoszą sukcesy, narody są bezpieczniejsze i lepiej prosperują.

Barack Obama, były prezydent USA

Wzmocnienie pozycji kobiet, jest kluczem do budowania przyszłości, którą chcemy.

Amartya Sen, laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii

Nie ma narzędzia bardziej skutecznego niż wzmocnienie pozycji kobiet

Kofi Annan, 7. Sekretarz Generalny ONZ

Poprzez prowadzenie odpowiedzialnej działalności w krajach G-7 pozycja ekonomiczna kobiet jest systematycznie wzmacniana. Wiele jednak jest jeszcze do zrobienia. Zrównoważony, integracyjny i sprawiedliwy wzrost gospodarczy w krajach G-7 wspierają między innymi Kobiety ONZ, Unia Europejska i Międzynarodowa Organizacja Pracy. 

GENDER LENS INVESTING

To praktyka inwestowania w celu uzyskania zwrotu z inwestycji, z uwzględnieniem korzyści dla kobiet. Obejmuje finansowanie przedsiębiorstw, które są własnością kobiet, przedsiębiorstw zatrudniających dużo kobiet i przedsiębiorstw lub firm, które poprawiają jakość życia kobiet i dziewcząt, dzięki swoim produktom i usługom. Termin ten został po raz pierwszy użyty w 2009 roku. Oznacza, że inwestowanie w równowagę  płci zwiększy – a nie ograniczy – zysk ekonomiczny. Korzyści popłyną do osób, firm, społeczności i krajów. Określenie to zajmuje się kluczowymi trendami w inwestowanie w płeć oraz w produkty, które są publicznie dostępne i wyraźnie wspierają równowagę płci.

Polecam waszej uwadze wypowiedź Chetny Gala Sinha podczas TED 2018 roku w Vancouver. Absolwentki ekonomii z Uniwersytetu w Bombaju, aktywistki społecznej działającej na rzecz kobiet w dotkniętych suszą wiejskich rejonach Indii.

Zauważyła ona jak bezradne są kobiety z tamtych regionów. Jak niewiele mogą zrobić mimo, że są silne i zdeterminowane. Nie poprzestała na uczeniu ich przedsiębiorczości. Po wielu próbach w 1997 roku założyła Mann Deshi Mahila Sahkari Bank. Bank mikrofinansów, który udziela pożyczek kobietom na obszarach wiejskich. To pierwszy bank w kraju i pierwszy bank dla kobiet, który utrzymał licencję spółdzielczą od Reserve Bank of India. 

LIPSTICK EFFEKT

To określenie w 2001 roku wymyślił Leonard Lauder. Prezes zarządu Estee Lauder. Obserwując kryzys gospodarczy, który wybuchł w 2000 roku, zauważył, że w obliczu spadku sprzedaży wielu produktów, jest jeden segment, który odnotował wzrost. Nieprawdopodobne w takich czasach! Był to segment kosmetyków. Wśród nich najlepiej zaś sprzedawały się szminki. Kobiety dokonując wyborów przy ograniczonych zasobach finansowych, zastępowały dobra luksusowe o większej wartości –  do których należały np. ekskluzywne torebki – relatywnie tańszymi dobrami luksusowymi. 

Teza Leonarda Laudera została zakwestionowana ale wymyślone przez niego określenie zostało z nami na zawsze.

Eksluzywna czerwona szminka jest nieodzownym elementem kobiecej torebki. Zawsze znajdzie się na nią miejsce w damskiej kosmetyczce. Niezależnie od stanu posiadania. To must have kobiecej garderoby, która może poprawić humor i w swoisty sposób wpłynąć na psychikę. 

MATILDA EFFEKT

Nazwa powstała od imienia amerykańskiej działaczki na rzecz praw kobiet Matildy Gage, która jako pierwsza w końcu XIX wieku zwróciła uwagę na zjawisko dyskryminacji osiągnięć naukowych kobiet. Określenie oznacza właśnie zjawisko pomijania kobiet naukowców w zakresie pracy badawczo naukowej albo przypisywanie ich odkryć naukowcom – mężczyznom. 

W 2012 roku dwie badaczki z Radboud University Nijmegen w Holandii odkryły i udowodniły, że w ich kraju płeć ma wpływ na ocenę kandydatów na profesorów. Przyczyną miały być przywileje jakie mogli posiadać naukowcy-mężczyźni. Podobną sytuację potwierdziły badania we Włoszech, Szwajcarii, Hiszpanii i w Stanach Zjednoczonych. 

Warto przypomnieć sobie niektóre z naukowczyń, które doświadczyły efektu Matyldy:

  • Rosalind Franklin, do dzisiaj pomija się jej zasługi w odkryciu helikalnej struktury DNA 
  • Cecilia Payne-Gaposchkin na podstawie własnych obserwacji założyła, że głównym pierwiastkiem wchodzącym w skład gwiazd jest wodór. Twierdzenie to odrzucano do roku 1929, gdy jej główny konkurent Henry Norris Russell opublikował pracę na ten temat.
  • Frieda Robscheit-Robbins, współautorka prawie wszystkich prac Whipple’a.  George Whipple, George Richards Minot i William Murphy w roku 1934 otrzymali nagrodę Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny za odkrycie pozytywnych skutków leczenia anemii złośliwej wyciągami z wątroby. Pominięto Friedę i inne współpracujące z nimi kobiety. Mężczyźni świadomi niesprawiedliwości podzielili się z nimi pieniędzmi z nagrody.
  • Marietta Blau nie otrzymała nagrody Nobla w 1950 roku za użycie emulsji światłoczułej i wytworzenie specjalnej emulsji jądrowej do badania procesów jądrowych i za odkrycia związane z mezonami, dokonane przy zastosowaniu tej metody. Otrzymał ją angielski fizyk Cecil Powell, z którym współpracowała.

Ta sytuacja z roku na rok się poprawia. Jednym z przykładów zmian na tym polu może być fakt, że Komisja Rozwoju i Własności Intelektualnej Światowej Organizacji Własności Intelektualnej zatwierdziła podczas spotkania, które odbyło się w Genewie w Szwajcarii w dniach 14-18 maja 2018 r. projekt dotyczący zwiększenia roli kobiet w innowacjach i przedsiębiorczości. Ma on zachęcać kobiety w krajach rozwijających się do rozwoju kariery naukowej. Jednym z rezultatów projektu jest dokonanie przeglądu dzieł akademickich opublikowanych w języku angielskim na temat sytuacji kobiet-wynalazców i innowatorów w zakresie ich możliwości rozwoju.

***

To oczywiście nie są wszystkie określenia, które w obliczu zmian, jakie toczą się ostatnio wokół kobiet – i o jakich należałoby wspomnieć w obliczu 100 rocznicy uzyskania przez Polki praw wyborczych. Jednak i one wskazują nowy kierunek, w którym zmierza świat. Działający w ich obrębie ludzie sprawiają, że kobiety mają szansę się rozwijać i razem z mężczyznami wpływać na harmonijną rzeczywistość dookoła. Dają im siłę, wiarę, możliwości i inspirację!

***

Korzystałam z:

Sprawdź także

Brak komentarzy

Zostaw komentarz